A tízmilliós fotós országában sokan, sokfélét gondolnak arról, hogy mennyi időt és energiát érdemes az átadott képekbe feccölni. Olvassátok el, mi várhat rátok, mire készülhettek, mire figyeljetek!
Korábban már írtunk (itt) az utómunka fontosságáról és lehetőségeiről, ahol egy bekezdés erejéig kitértünk arra is, hogy ez szolgáltatónként mennyire eltérő lehet, mind ráfordított idő, mind minőség tekintetében. Most ezt boncolgatnánk egy kicsit tovább, részletesebben.
Először is tisztázzunk néhány fogalmat, melyre a későbbiekben hivatkozhatunk:
- Nyers kép: Ami a gépből kijön. Rajta van ugyan a lényeg, vagyis Ti, a násznép, és minden, amit a fotós fontosnak, érdekesnek gondolt. De ugyanúgy rajta van minden egyes hiba, amit az utómunka során orvosolni lehet (vagyis illene). Továbbá a képek a valóságot tükrözik, és bizony a valóság nagyon sok esetben kiábrándító (pl. a tűző nyári nap színvilága).
- Próba kocka: Egy-egy kép, aminél a fotós megnézi, hogy valóban jók-e a beállításai. Vagy csak készített pár képet néhány cicáról, nyúlról, pókról, vagy ki tudja még miről :)
- Szelektív színkiemelés: Egyetlen szín megtartva, minden más szín fekete-fehérre (esetleg szépiára) lehúzva. Az eredmény a legtöbb esetben kimeríti a giccs és gagyi fogalmát.
- Utómunka: Az a folyamat (amit hívhatunk még megdolgozásnak, retusálásnak/retusnak is), amikor a nyers kép elnyeri átadható formáját. Ezt több szintre bonthatjuk, attól függően, hogy ki mennyire szeret/tud/akar belenyúlni a képekbe:
A képek válogatása, amikor az ellőtt képek (nem ritkán 2-3-4 ezer) egy olyan darabszámra redukálódnak, ami nem súrolja a jó érzés határait. Ez a szám általában 300 és 1200 között ingadozik.
Fehéregyensúly, kontraszt állítása, hogy a kép valamennyire színhelyes legyen (tipikusan nem túl sárga, nem túl kék), és ne legyen nagyon “lapos” sem.
Képkivágás korrekciója, hogy a sok-sok “elkapott pillanat”-nak legyen valami kompozíciója, vagy csak egy picit szűkebb vágással a kép egyszerűen jobban mutasson.
Kreatív színvilág (bármi, ami nem a valóság) alkalmazása, hogy a kép életteli legyen, hangulatot árasszon. Célszerű követni a “kevesebb több” elvet, ugyanis nagyon könnyen át lehet esni a ló túloldalára.
Zavaró dolgok kiszedése. Ilyen zavaró dolog lehet egy belógó tárgy a képszélen, a háttérben egy elsétáló ember, egy eldobott szemét a földön, egy fejből “kiálló” pózna, a horizontot átszelő felsővezeték, de bármi ide sorolható, aminek hiánya a kép javát szolgálja.
Pattanások, bőrhibák, egy-egy előnytelen ránc, zavaró tokák eltüntetése, fogak fehérítése és egy-egy praktika konzekvens végig vitele a teljes anyagon. Ez azért kap külön pontot, mert jóval több idő és energia, mint a 4. szinten egy-egy zavaró dolog eltűntetése. Ha a vőlegény pl. borotválkozás közben megvágja magát, akkor az bizony nem egy és nem két képen lesz jelen…
Objektív torzítás- és kromatikus aberráció korrekció, képélesítés, zajszűrés, és egyéb technikai manírok alkalmazása.
Minden olyan további fogás alkalmazása, amitől finoman szólva is eldobod az agyad! Ide sorolható például a Hi-End retus, amikor a bőr további extra korrekciót kap („címlap retus”), amikor a fátyol “légiesen folyékonnyá” válik, gondos HDR jelleg (nem a szürrealista), vagy a kép úgy önmagában egy extra lökettel gazdagodik. Az ilyen képek biztos, hogy nem 3 perc alatt készülnek :)
És akkor lássuk, hogy többnyire milyen ajánlatokat kaphattok és mire számíthattok, amikor kézbe veszitek az elkészült korongot (vagy éppen pendrive-ot):
1. OLCSÓ JÁNOS
Az ajánlat: “Én már másnap átadom!”
Amire számíthattok: nincs értelme minőségről beszélni, hisz nyers képeket kaptok! Az utómunka nulladik fázisáig sem jut el a dolog, hisz már az esküvő másnapján megkapjátok az anyagot. “Kártya gépből ki, dvd-re írás”. A képeitekben rejlő potenciál nulla százalékos kiaknázása. Messze kerüljétek!
2. A HAMARI
Az ajánlat: “Kicsit várnotok kell az anyagra, olyan 2-3 napot!”
Amire számíthattok: valószínűleg már eljut az utómunka 0. fázisáig, vagyis legalább az anyagotok le lesz válogatva. Nem lesznek benne próba kockák, vagy egy csokordobás pillanatának mind a 30 képe. Ezen felül sokkal többet nem kaptok, mint Olcsó János esetében.
3. PÉNZTÁRCÁM, A BARÁTOM
Az ajánlat: “Minimális retus a képekre, ha szeretnétek fekete-fehér, szépiás, szelektív színkiemelős retust, az bizony XY Ft / kép!”
Amire számíthattok: a képeitek eljutnak a 1. szintig! Ez a jó hír. A rossz, hogy minden további megdolgozás fizetős. Ne menjetek bele ilyesmibe!
4. CSAK AMIN KELL
Az ajánlat: “Én csak a kiválasztott képeken dolgozom!”
Amire számíthattok: Ti döntitek el, hogy melyik kép lesz retusálva, viszont a fotós szabja meg, hogy ez mennyi képet is jelent valójában. Kb 50-100 képre számíthattok, az utómunka szintje pedig nagyon-nagyon eltérő lehet, de nagyjából a 2. és 3. szintig jutnak el a képeitek.
5. SZÍNEZEM ÍGY IS, ÚGY IS
Az ajánlat: “Minden képet színezek! Sőt még ennél is tovább megyek!”
Amire számíthattok: a képeitek a 0. szint után egyből a 3. szintre ugranak és olyan csodás képeket kaptok majd, hogy csak na! Abban biztosak lehettek, hogy nem lesz két azonos színvilág! :) Cserébe viszont kaphattok mindenféle speckó trükköt, effektet, mint pl: keretek, csillámok, rózsaszín felhők, és persze szelektív színkiemelést! Vagy ezek kombinációját! :)
6. A PORHINTŐ
Az ajánlat: “Számomra a minőség a legfontosabb! Törődöm veletek és a képeitekkel! Ezért az átadott képeket egy gyönyörű alapretussal (!!!), ezen belül pedig bizonyos képeket művészi-álom retussal (!!!) kaptok meg!”
Amire számíthattok: ismerjétek be, meg lettetek véve, kilóra! Hogy mivel? A “gyönyörű” és a „művészi-álom” szavak használatával, mert ezekbe a fantáziánk jóval többet gondol, mint ami. De mégis mi van a szavak mögött? A “gyönyörű alapretusról” villámgyorsan kiderül (ha rákérdeztek), hogy nem több, mint 1. szint. A legelemibb alap korrekció: fehéregyensúly és kontraszt állítás. Semmi más. A „művészi-álom” retus pedig az esetek 90%-ában kimerül a fekete-fehér konverzióban és a szembeötlő zavaró elemek kiszedésében. Talán ha 10-15 képet kaptok valami komolyabb retusálással… De sajnos a többi képen pl. ott lesz az a fránya pattanás, amit az alapozó sem fedett el. És a fotós sem. Az anyagotok, egyben nézve, nagyon érdekes képet mutat majd, hisz a rengeteg, csupasz valóságot tükröző kép közé néhol beékelődik az a pár kreatívabb kép.
7. A GONDOS BOCS
Az ajánlat: “Minden kép gondosan retusált!”
Amire számíthattok: az átadott anyag egytől egyig retusált, ahol minden kép eljut a 3. szintig. Ezen belül minden kép, ahol bármiféle zavaró elem van, magától értetődően eljut a 4-5. szintig. A technikai hibák is javítva lesznek a 6. szinten. Illetve minden kép, ami ennél komolyabb retus munkát igényel, az eljut a 7. szintig. Az, hogy melyik szint mennyi képet érint, lényegtelen, mert itt valóban az anyagotok minősége az elsődleges! Az ilyen munkák egyetlen hátránya, hogy várni kell rájuk, nem ritkán 3-5 hetet (vagy többet), de mint mondani szokás, jó munkához idő kell!
Ez a Gondos Bocs kategória nem utópia, mi magunk is e szerint az elgondolás szerint dolgozunk, tanulunk, fejlődünk. Egy álomvilágban minden fotósnak ezt kéne szem előtt tartania. Ahogy a pároknak is. De sajnos nem álomvilágban élünk. Így csak annyit kérhetünk Tőletek, hogy ne érjétek be kevesebbel! Kérdezzetek rá dolgokra, hisz a képeitek megérdemlik a törődést!
írta: Zoli